Az amerikai székhelyű Human Rights Watch (HRW) nemzetközi emberi jogi szervezete hétfőn megdöbbentő bejelentést tett: „Az iszlamista lázadás súlyosan megtizedelte az oktatási intézményeket Pakisztánban, ahol mintegy 25 millió gyerek nem jut oktatáshoz”

A jelentés szerint ezzel a tanuláshoz nem jutó gyerekek számát tekintve Pakisztán Dél-Ázsián belül az első, a világon pedig a második helyen van. A lázadás során lerombolt iskolák, valamint a tanárok és a diákok legyilkolása különösen a lányok helyzetét érinti hátrányosan az amúgy is gyenge oktatási rendszerrel rendelkező országban - teszi hozzá a tanulmány.

A "Rémálommá vált álmok" címet viselő jelentés arra mutat rá, hogy az ázsiai ország "nyomasztó helyzetben lévő" oktatási rendszerét az iszlamista lázadás mellett megtépázta a hadsereg tevékenysége is; ez utóbbi ugyanis az oktatási intézményeket gyakran laktanyának használja.

Mivel a pakisztáni kormány nem közöl adatokat, a HRW a Global Terrorism Database (GTD) adatbázisra hivatkozik, amelyet amerikai egyetemek kutatói állítanak össze. A GTD számításai szerint 2007 és 2015 között 867 oktatási intézmény ellen intéztek támadásokat, melyek során összesen 392-en haltak meg és 724-en sebesültek meg.

A Tehrik-e-Talibán Pakisztán (TTP) nevű tálib ernyőszervezet és más terrorszervezetek iskolák elleni támadásainak célja sokszor az, hogy megakadályozzák a lányokat abban, hogy tanulhassanak. 2009-ben a tálibok az ország északkeleti részén található törzsi területeken az akkor ellenőrzésük alá kerülő Szvát körzetben 900 iskola bezárásával 8000 tanárnő munkáját és 120 000 lány tanulását lehetetlenítették el. A hadsereg nem sokkal ezután, az iszlamisták kiszorítását követően továbbra is laktanyának használta a térségben található oktatási intézmények épületeit, tavaly decemberben pedig további 20 iskolát foglalt el ugyanebben a térségben.

A HRW kiemelte, hogy habár az ország alkotmánya szerint az oktatás "alapvető jog", a kormány "vajmi keveset" tett annak érdekében, hogy garantálja a diákok és a tanárok biztonságát. A helyzet némiképp megváltozott azután, hogy a tálibok 2014 decemberében, az északkeleti Pesavár városában megtámadtak egy katonai iskolát, és megöltek 125 diákot. Ezt követően új biztonsági intézkedéseket vezettek be; falakat emeltek és fegyverhasználati képzést indítottak a tanárok számára.

A jelentés szerint az iszlamista felkelés mellett a pakisztáni oktatási rendszernek további nehézségeket okoz, hogy kevés a tanuló, a nemek közötti megkülönböztetés, a képzett tanárok hiánya és a szegényes felszereltség. Az oktatás megtizedelése leginkább a nőket érinti; a kormány 2014-es adatai szerint a pakisztáni nők 47 százaléka analfabéta, 53 százalékuk pedig iskolába sem járt. Az ázsiai országban az oktatás ellen irányuló erőszak legismertebb áldozata Malala Juszafzai, akit 2012-ben több lövéssel megsebesítettek a tálibok, de túlélte a támadást és két évvel később Nobel-békedíjat kapott. A 19 éves Malala jelenleg Angliában tanul.


Forrás: eduline.hu

Képek: sunnyntayombya.files.wordpress.com, hvg.hu, orientalista.hu

Margit

Hodován Margit

Hodován Margit vagyok, a Szegedi Tudományegyetem magyar alapszakos végzős hallgatója. Már középiskolás korom óta érdekel a média világa. Itt az egyetemen lehetőséget kaptam, hogy ne csak pusztán külső szemlélője, hanem részese is lehessek. Újságíróként eleinte kulturális témákról írtam cikkeket (programajánlók, színházkritikák, kiállítások), jelenleg teljesen más témákkal foglalkozom: a felső-, és közoktatási hírekkel. Ijesztő volt az elején, de mára ez háttérbeszorult. Ezekről is kell írni, kell olvasni és kell, hogy tudjunk róluk!