A legutóbbi kormányülésen fontos szakmai döntés született arról, hogy elindulnak a kilencosztályos általános iskola irányába, ami "egyfajta preschool-t (előiskola) jelent", mert a szakmai viták ebbe az irányba mutatnak - erről Balog Zoltán az emberi erőforrások minisztere beszélt egy szakmai rendezvényen.

Hangsúlyozta, hogy a rendszer bevezetését komoly társadalmi vita fogja megelőzni, miközben a szükségességéről egyre inkább szakmai konszenzus van. A tervek között speciális tanulmányi program van, de arról még viták zajlanak, hogy négyéves óvoda, ötéves alsó tagozat vagy 3+3+3 éves általános iskola lenne-e a jó megoldás - tette hozzá.

Van, akinek tetszik az ötlet, mások szerint a jelenlegi tantervek mellett kilenc év alatt sem készülnek majd fel jobban a továbbtanulásra a diákok, mint most - többek között ilyen kommentek érkeztek Balog Zoltán erőforrás-miniszter pénteki, a kilencéves általános iskola bevezetéséről szóló bejelentésére. Íme néhány vélemény:

Kapkodások ismételten. Kíváncsi vagyok, milyen előkészületek lesznek, a szakmát, nem akik odafönt agyamentségeiktől nem látnak, hanem azokat mennyire fogják megkérdezni, akik a végeken tanítják majd mindazt, amit az új tantervvel együtt kitalálnak, 9 évig az általános iskolában. Kísérleteznek a gyerekekkel, az oktatás hosszú távon kamatozik, ezt tudomásul kellene végre venni!”

„Kivételesen nem tartom rossz ötletnek, de csak akkor, ha az alsó tagozat, az alapozó szakasz lesz egy évvel több. Sajnos a szociális olló már akkora, hogy két azonos korú gyerek fejlettsége közt hatalmas különbségek vannak. Muszáj a lemaradókat felzárkóztatni, minél korábban.”

„Ha a tananyag ugyanennyi marad és ilyen szerkezetű, akkor fából vaskarika.”

Mindezek után Palkovics László az oktatásért felelős államtitkár is elmondta, hogy a kormány tervei szerint a plusz egy évfolyamot az óvoda és az általános iskola közé illesztenék, tehát az "alapozó szakaszban", mintegy "előképzőként" jelenne az meg, ugyanakkor a szakmai vita erről is fog szólni, hogy hova illesszék be a plusz egy évfolyamot.

Az államtitkár kitért arra, hogy a 9. évfolyam bevezetésének sokféle vetülete van. Ezek között említette a pénzügyi források emelését, a pedagóguslétszám növelését, valamint a pedagógus-továbbképzés számának emelését is. A 9. évfolyamot a 2019-es tanévtől vezetnék be.


Forrás: eduline.hu

Képek: 24.hu, hvg.hu, eduline.hu

Margit

Hodován Margit

Hodován Margit vagyok, a Szegedi Tudományegyetem magyar alapszakos végzős hallgatója. Már középiskolás korom óta érdekel a média világa. Itt az egyetemen lehetőséget kaptam, hogy ne csak pusztán külső szemlélője, hanem részese is lehessek. Újságíróként eleinte kulturális témákról írtam cikkeket (programajánlók, színházkritikák, kiállítások), jelenleg teljesen más témákkal foglalkozom: a felső-, és közoktatási hírekkel. Ijesztő volt az elején, de mára ez háttérbeszorult. Ezekről is kell írni, kell olvasni és kell, hogy tudjunk róluk!